La jota declarada d’interès nacional. El govern la equipara amb la sardana

La variant tortosina és l’element més singular de la jota ebrenca.

La jota ja és dansa d’interès nacional a Catalunya. El Consell de Cultura Popular i Tradicional va aprovar divendres passat la proposta de declaració feta pels serveis territorials de Cultura a l’Ebre que ara s’inclourà al catàleg del patrimoni festiu de Catalunya. Això significa que la jota s’equipara amb la sardana.

La declaració de la jota com a element festiu patrimonial d’interès nacional es basa en una memòria documentada sobre la història i les característiques actuals de la jota. La primera referència que es té de la jota a Catalunya és un document del Bisbat de Tortosa de 1734, en el qual el bisbe en una visita pastoral a Calaceit (Matarranya) la condemna per considerar-la una ball pecaminós. A Catalunya, la jota és present a diferents punts de les comarques pirinenques i de ponent, a les zones veïnes amb les comarques catalanoparlants de l’Aragó i principalment a les comarques de les Terres de l’Ebre i el Priorat, on la variant tortosina o cantada és l’element més singular. [….]

Lluis Llach – Viatge a Itaca

I

Quan surts per fer el viatge cap a Itaca,
has de pregar que el camí sigui llarg,
ple d’aventures, ple de coneixences.
Has de pregar que el camí sigui llarg,
que siguin moltes les matinades
que entraràs en un port que els teus ulls ignoraven,
i vagis a ciutats per aprendre dels que saben.
Tingues sempre al cor la idea d’Itaca.
Has d’arribar-hi, és el teu destí,
però no forcis gens la travessia.
És preferible que duri molts anys,
que siguis vell quan fondegis l’illa,
ric de tot el que hauràs guanyat fent el camí,
sense esperar que et doni més riqueses.
Itaca t’ha donat el bell viatge,
sense ella no hauries sortit.
I si la trobes pobra, no és que Itaca
t’hagi enganyat. Savi, com bé t’has fet,
sabràs el que volen dir les Itaques.

II

Més lluny, heu d’anar més lluny
dels arbres caiguts que ara us empresonen,
i quan els haureu guanyat
tingueu ben present no aturar-vos.
Més lluny, sempre aneu més lluny,
més lluny de l’avui que ara us encadena.
I quan sereu deslliurats
torneu a començar els nous passos.
Més lluny, sempre molt més lluny,
més lluny del demà que ara ja s’acosta.
I quan creieu que arribeu, sapigueu trobar noves sendes.

III

Bon viatge per als guerrers
que al seu poble són fidels,
afavoreixi el Déu dels vents
el velam del seu vaixell,
i malgrat llur vell combat
tinguin plaer dels cossos més amants.
Omplin xarxes de volguts estels
plens de ventures, plens de coneixences.
Bon viatge per als guerrers
si al seu poble són fidels,
el velam del seu vaixell
afavoreixi el Déu dels vents,
i malgrat llur vell combat
l’amor ompli el seu cos generós,
trobin els camins dels vells anhels,
plens de ventures, plens de coneixences.

Joan Solà, un clàssic de la llengua catalana

El punt final de la vida de Joan Solà no serà la conclusió de la seva obra faraònica en la construcció del català modern. D’aquí a pocs mesos sortirà el darrer volum de l’obra completa de Pompeu Fabra, que Solà va enllestir conjuntament amb Jordi Mir. També l’editorial Empúries té en procés d’edició el llibre L’última lliçó, que aplega els discursos i textos escrits per Joan Solà en els darrers mesos. Seran els epílegs de l’obra singular d’un intel·lectual que va aplegar la disciplina científica de la lingüística i la filologia amb la divulgació a la premsa. En el seu últim article, fa una setmana al suplement Cultura de l’Avui, editat pel Grup Hermes, el mestre recordava que des de fa 36 anys havia publicat més de mil articles a la premsa, des de començament dels setanta. Són gairebé quatre dècades de fidelitat als lectors catalans, que se sumen a la seva llarga trajectòria professional com a docent. Els seus alumnes són una legió i el recorden amb afecte i admiració. La notícia de la seva desaparició ha coincidit amb el retrocés i les prohibicions que patirà el català en les administracions, les retallades provinents de l’aplicació de l’Estatut mutilat. És una doble i pèssima notícia, que es pot interpretar en clau dins un dia nefast per al país. No obstant, a part del seu llegat en tants terrenys, cal reivindicar també l’actitud: l’optimisme i el vitalisme, el somriure i la ironia. El caràcter de lluitador ha de ser un exemple. Joan Solà no serà oblidat perquè queda la seva obra. [….]

Passar una foto a blanc i negre. Passos

Passar una foto a blanc i negre. Passos

Hi ha moltes maneres:

  • Blanc i negre en la ferramenta desaturar
    • Obrim la foto a passar a blanc i negre
    • Anem al menú Imatge->ajustos> desturar
    • Fi
  • Passar a escala de grisos
    • Obrim la foto a passar a blanc i negre
    • Anem al menu Imatge->Modo-> Escala de grisos
    • Fi (el resultat es molt semblan)
  • Conversió a blan i negre color Lab
    • Obrim la foto a passar a blanc i negre
    • Imatge->modo->color lab
    • Seleccionem canals. Aqui veiem els canals tipics RGB (vermell, verd, blau), han canviat per Lab, lluminisitat, A, B
    • Seleccionem lluminositat. La imatge es tornara en blanc i negre
    • Seleccionem tota la imatge i la copiem
    • Tornem a passar els canals a RGB (imatge->modo->RGB)
    • Peguem la imatge tres cops. Seleccionem canal R i peguem, G i peguem B i peguem.
  • Conversió a blan i negre mètode Rob Carr
    • Obrim la foto a passar a blanc i negre
    • Imatge->modo->color lab
    • Seleccionem canals. Aqui veiem els canals tipics RGB (vermell, verd, blau), han canviat per Lab, lluminisitat, A, B
    • Seleccionem lluminositat. La imatge es tornara en blanc i negre
    • Cambiem a escal de grisos: Imatge->modo->escala de grisos
    • Seleccionem lo canal recent creat i punxem en lo retoli amb la tecla control accionada, la miniatura del canal gris. La foto mostrarà una selecció.
    • Invertir la selecció
    • Emplenem la selecció amb color negre, mitjançant la creació d’una nova capa de emplenament (menu->capes->nova capa de emplenament->color sòlid, seleccionem el color negre #0000
    • Canviem la opacitat de la capa d’emplenament que acabem de crear al 50%
    • Creem una nova capa d’ajust de Nivells, també es pot utilitzar una capa de Corbes en lloc de nivells.
    • Seleccionem la capa del fons i la dupliquem
    • Apliquem sobre la nova capa un filtre passa alt amb radi de 10 (filtre altres->passa alt
    • Convertim la capa recent creada al manera de fusió “llum dura”
    • Reduïm la opacitat de la capa del fons fins un valor que en sembli adequat (començar en un 25%)
    • fi
  • Conversió a blan i negre en la funció de photoshop
    • Obrim la foto a passar a blanc i negre
    • Imatge->ajustos->blanc i negre
    • FI
  • Conversió a blan i negre amb el mesclador de canals
    • Obrim la foto a passar a blanc i negre
    • Afegim una capa d’ajust “mesclador de canals” i punxem monocrom. Admet varius ajusts

Wikileaks colla els EUA amb les filtracions sobre l’Iraq

El cap de l’organització que ha difós prop de 400.000 documents secrets sobre el conflicte clama que “la primera víctima és la veritat”

L’allau de documents secrets sobre la guerra a l’Iraq fets públics ahir per l’organització Wikileaks posa per primera vegada noms a les víctimes de la invasió iraquiana de les forces nord-americanes i britàniques iniciada el març del 2003 per enderrocar el règim del dictador Saddam Hussein. Així, on abans hi havia només xifres estadístiques, ara es posa nom i cognom a persones concretes [….]

Adequació de la plantilla twentyten al meu

Modificat loop.php : Linia 133 <?php the_content(); ?> <!– canviar excerpt por content –>

Afegir les plantilles page-link.php, Plantilla_sec_pag.php, page-archives.php

Modificar style.ccs

Línia 168 : margin-top: -60px; /* avans 20 ****************/ elimina espais per dal

Línia 364 border-top: 0px solid #000; /*avans 4px */

Línia 385 font-weight:bold; /* poso en bold leslletre del menu */

Línia 441 color: #0ff; /*en lloc de #fff */ color del menú seleccionat

Línia 427 line-height:0em; /* en lloc de1em (al menú no es deixen línies en blanc */

Header.php

Línia 66

<img src=»<?php header_image(); ?>» width=»<?php echo HEADER_IMAGE_WIDTH; ?>» height=»» alt=»» />

Zapatero recibe a los Reyes entre abucheos en el desfile del Día de la Hispanidad

Aquestes celebracions fetes tan contracorrent dels sentiments catalans son la demostració que la cultura castellana no te res a veure en la nostra. Tot es absolutament fryky. Inclosa la asistencia de països com Argentina, Chile, Colòmbia, Equador, El Salvador, Paraguai, Bolívia y Mèxic. Se suposa que la independència d’aquests països, ara repúbliques, va se contra la monarquia Bourbon espanyola. No s’entén que ara vinguin a rendir pleitesia com un Montilla qualsevol.

Barcelona. (Agencias).- Por quinto año seguido, el presidente del Gobierno, José Luis Rodríguez Zapatero, se ha llevado silbidos, gritos de «dimisión» y abucheos varios en su llegada a la Plaza de Lima en la tradicional recepción a los Reyes, Don Juan Carlos y Doña Sofía, previa al desfile militar con motivo del Día de la Hispanidad. La sorpresa ha sido que en el desfile de este año -en el que la crisis ha hecho recortar la participación de militares hasta 3.000, mil menos que el año pasado-, que rendía homenaje a los ocho países hispanoamericanos que celebran su bicentenario, la bandera de Venezuela no haya desfilado [….]